Subo nesta entrada o artigo que preparei xunto a unhas alumnas miñas sobre a historia da Torre de San Sadurniño. Presenteino como comunicación ao encontro CAMBADOS NA HISTORIA que fixo en Cambados no Museo do Viño en colaboración coa UIMP os días 26 e 27 de xullo.
A TORRE DE SAN SADURNIÑO,
MOITAS PREGUNTAS E ALGUNHA RESPOSTA.
Mariña Busto Iglesias
Uxía Casais Fernández
Sara Falcón Fariña
Maribel Iglesias Baldonedo
Alba Rodríguez Aragunde
Fragmento do
mapa da xurisdicción de “Dozo da Torre”, s. XVII
VILLA
DE CAMBADOS , SAN THOME Y FAFIÑANES
“Destas villas la primera que se fundó fue San Tomé do Mar que es una
islilla questá cercada de agua y quando devala queda en seco pero muy mojado y
para poder entrar desde tierra a esta islilla hay una calçada de piedra gruesa,
que será de alto como dos varas, y quando hay fortuna, la suele cubrir el mar y
aun pasar un barco por encima. Esta isla se llama la Isla Vieja. Tiene una
hermita que se llama San Tomé y también hay otro sancto que llaman San
Saturnino. Tiene esta islilla una casa fuerte que por los dos lienços le rodea
el mar .Dicen la fundó Pedro Pardo, el mariscal, questá enterrado en Sancto
Domingo de Pontevedra, en la capilla que ahora es San Jacinto. Esta islilla
tiene diez y siete vecinos y son pobres. Solian ser ochenta. No hay en esta
islilla agua dulce.”
Jeronimo
del Hoyo, Canónigo y Visitador del Arzobispo de Santiago en el Asciprestazgo
del Salnés, año de 1607.
Partimos neste breve traballo destes dous documentos: un esquemático debuxo
conservado no Arquivo Histórico Universitario de Santiago, para marcar lindes de terras e xurisdición da
Casa de Dozo da Torre (hoxe coñecida como Ouso da Torre) e o relato do que ve o
Coengo Jerónimo del Hoyo na súa visita ao Arciprestado do Salnés en 1607. Ambos
documentos son en exceso esquemáticos e conteñen seguramente erros, pero son,
que saibamos, os únicos que existen que nos falen con certo detalle do obxecto
do noso estudo: A Torre de S. Sadurniño.
Comparemos mapa e texto, que deben corresponder a un arco de tempo similar
pero extenso, o s. XVII. Di o Coengo que o asentamento no illote de S.
Sadurniño é seguramente o primeiro das tres vilas históricas que hoxe
constitúen Cambados. Este illote proporcionaba defensa e protección á primitiva
poboación, en tempos tan inseguros como a alta idade media, sometida primeiro
ao ataque de pobos xermanos que se
asentaron no territorio e logo a piratas vikingos ou normandos e tamén
sarracenos (musulmáns) que saquearon as costas peninsulares durante varios
séculos. De aí que ao ser o primeiro asentamento acabase chamándose, Vila
Vella, ou “Villa Vieja”, tal como se ve no mapa: “Torre y cerca de Villa Vieja”,
“Villa Vieja con mar alrededor”, “Entrada y salida de Villa Vieja”. Comenta
tamén Jerónimo del Hoyo que había unha calzada empedrada que cando a marea está
baixa (cando “devala”) pódese cruzar. Di tamén que ten unha ermida adicada a
Santo Tomé e a S. Sadurniño, que darán nome posteriormente á illa e á Vila de
Santo Tomé do mar. O debuxo parece que corrobora a afirmación de Del Hoyo
porque aparece unha edificación anexa á Torre. E o historiador cambadés José
Caamaño Bournacell comenta no seu libro “Cambados a la luz de la historia” de
1933, que nese ano aínda era posible ver os alicerces desta primitiva ermida.
Logo fala o coengo que esta illa ten unha “casa fuerte que por los dos lienços
le rodea el mar . Dicen la fundó Pedro Pardo, el mariscal”, e aí atopamos un
primeiro erro no documento porque seguramente Del Hoyo confunde ao mariscal
Pedro Pardo de Cela que nada ten que ver con esta Torre, co tamén mariscal
Sueiro Gomes de Soutomaior, contemporáneo do anterior, herdeiro da fortaleza de
Lantaño e señor de Santo Tomé do Mar nos anos en que a Torre seguramente foi destruída
polas Revoltas Irmandiñas de 1467.
E imos coas preguntas:
- Cando e por que se fixo a Torre de San Sadurniño?
O historiador cambadés Xaquín Sánchez Peña no seu manuscrito inédito de
1927 sobre a Historia de Cambados escribe que foi construída polo Prelado
Iriense Don Cresconio e dá unha data precisa: 1056 que non sabemos de onde obtén. Pola contra José Camaño
Bournacell di que foi en tempos do Bispo Sisnando II, un século antes. Ante
esta contradición consultamos varias fontes e non fomos capaces de atopar unha
mención directa á Torre de S. Sadurniño: nin o Cronicón Iriense, nin Jerónimo
del Hoyo nin López Ferreiro na súa historia da Catedral de Santiago fan unha
mención expresa á Torre. Jerónimo del Hoyo relaciona os bispos santiagueses e
as súas principais fazañas e di de Sisnando II que “Çercó a Santiago para defenderla de los normandos”, de Cresconio
que: “acabó los muros de la Çiudad de
Compostela y reparó la iglesia de Iria y el castillo del Oeste, que él había
echo”. López Ferreiro baseándose seguramente no Cronicón Iriense e no Tumbo A escribe:
“Los normandos volvieron a
infestar nuestras costas, al principio en pequeñas expediciones como para
ejercitarse y reconocer el terreno, después en grandes masas y con numerosos
ejércitos de desembarco. La Diócesis de Iria era la más amenazada por lo abierto
de sus rías y de sus puertos, y por la riqueza y fertilidad de su territorio.
El estado del reino no permitía que en Galicia hubiese otro, que el Prelado
compostelano, que pudiera encargarse de la defensa y armamento del país; y en
efecto, Sisnando desempeñó á maravilla este encargo. Levantó fortalezas como la
de la Lanzada y la de Cedofeita en los puntos más estratégicos, estableció
guardias y retenes para vigilar y guardar las costas, organizó milicias, y
arbitró recursos para atender a todas estas urgencias”.
Máis recentemente, Jorge Simón Izquierdo (2009) dá por feito que Sisnando
II levantou un Castelo sobre o Castro de Cedofeita e levantou ou restaurou as
Torres da Lanzada e de S. Sadurniño en Cambados, pero non sabemos de que
crónica obtén o dato. Con toda esta información o que parece máis probable é
que a construción (ou restauración se xa había algo feito antes) da Torre de S.
Sadurniño se deba a Sisnando II, sin que teñamos a seguridade absoluta a falla dunha excavación arqueolóxica que aporte datos. Resulta cando menos sorprendente que non se cite na documentación a existencia dunha torre neste illote de S. Sadurniño se efectivamente había algo de certa entidade. Pola contra parécenos raro que dada a posición tan estratéxica do illote non existise algún elemento de vixianza e defensa pensando sobre todo en que era un lugar habitado dende tempos antigos (pudo existir un castro), do que despois saíron os poboadores de terra firme. Cousa que remarca Jerónimo del Hoyo ao afirmar que se chamaba "Vila Vella" e que de aí partiu a poboación que ocupou a posteriori a vila de Sto Tomé do mar e inclusive as outras vilas de Cambados.
Polo tanto podemos considerar que a primitiva e primeira Torre de San Sadurniño
foi construída polos bispos composteláns, en terras baixo o seu señorío, na
marxe esquerda da Ría de Arousa, para defender a Santiago dos ataques vikingos
ou normandos e sarracenos. Formaba parte dunha estrutura de vixiancia, alarma e
defensa que tiñan os bispos composteláns e que incluía entre outras A Torre da Lanzada, A
Torre de San Sadurniño, a Torre do Mosteiro de Calogo en Vilanova e as Torres de Oeste en Catoira. Mediante
lumes, feitos seguramente con palla mollada, o fume alertaba, dunha torre a
outra da chegada dos inimigos que entraban pola Ría, remontaban o Ulla ata onde
era navegable e logo por terra chegaban á cidade Compostelá para intentar
roubar os ricos tesouros que esta tiña. Así aconteceu con Gonderedo un xefe
vikingo que chegou no ano 988 ás portas de Santiago, derrotou ás tropas do
bispo Sisnando II na batalla de Fornelos (en Teo), onde morreu o propio bispo atravesado por unha frecha vikinga, e
saqueou Compostela.
Torre e ermida da Lanzada
A Torre tamén servía como defensa e lugar de acubillo dos veciños do pobo e
seguramente tamén como faro do porto de San Tomé.
- Por que está situada aí?
A situación das torres e fortalezas do lado esquerdo da ría, especialmente
a da Lanzada e a de Santomé, está en lugares onde a visibilidade dos barcos que
entran na Ría de Arousa non é a mellor das posibles. Isto fíxonos pensar na
posibilidade de que en tempos pasados os barcos piratas entrasen atravesando o
Bao, é dicir a zona do tómbolo areoso da Lanzada que séculos atrás non existía.
Varios mapas feitos no s. XVII refírense ao territorio meco como “Grobe Ysla”
(por exem. o feito por Ojea en 1603). Consultamos a mariñeiros, á nosa compañeira de Ciencias
Naturais no IES Asorey, Adela Leiro e
vimos in situ o emprazamento: por onde entrarían os barcos piratas? o farían pola pola canle que aínda hoxe se usa
para o acceso aos portos de Cambados e Vilagarcía e que está situada entre a
Illa de Sálvora e a península do Grove? ou a través do Bao que pode que naqueles tempos fose navegable porque non se formara aínda a estrutura do tómbolo areoso da Lanzada?. No primeiro caso o emprazamento das torres ten unha mediana
visibilidade, no segundo moi boa e en todo caso o que sí se dá é un óptimo
emprazamento defensivo. Xa que tanto a Lanzada, como S. Sadurniño como as
Torres de Oeste están situadas sobre illotes que cando a marea subía os deixaba
completamente illados de terra e facía a súa defensa moi doada.
As torres de Oeste en Catoira
- De que época é o conservado hoxe?
Numerosos historiadores falan de que a Torre de S. Sadurniño foi “derrocada”
durante o levantamento Irmandiño de 1467-68, pero cremos que tampouco hai unha mención expresa na documentación. Neses momentos a Torre pertencía
ao señorío do mariscal Sueiro Gomes de Soutomaior, principal representante da
rama de “Lantaño” da familia dos Soutomaior á que pertencía tamén o seu curmán
Pedro Álvares (IV) de Soutomaior, máis coñecido por Pedro Madruga, Conde de
Caminha e señor de Soutomaior. A furia dos irmandiños contra os excesos
cometidos polos nobres galegos descargouse sobre o símbolo do seu poder, as
fortalezas. Nesta revolta irmandiña non só foi destruída a Torre de Santomé
senón tamén moitas outra fortalezas da
Ría de Arousa como as de Tenorio, Lobeira, ou a de Lantaño, a principal
residencia dos Soutomaior arousáns. E tamén foron destruídas outras da outra
banda da ría xa que os Soutomaior
controlaban estas terras dende o matrimonio de Diego Álvares Soutomaior, o
mozo, con María Álvares Gomes, neta de Paio Gomes Chariño, almirante maior e poeta, señor de Rianxo que
obtivera dos bispos composteláns o aforamento das terras que a mitra tiña no
Salnés. Deste matrimonio nace Paio Gomes de Soutomaior, herdeiro da casa de
Lantaño e Rianxo e embaixador do rei Enrique III ante o “Tamorlán”. Dunha das
“princesas” húngaras que trouxo en ofrecemento ao rei castelán por parte do
Tamorlán, a famosa Xoana de Hungría, nacerían varias fillas. Tamén casou Paio
con Maior de Mendoza, irmá do arcebispo Lope de Mendoza e de este matrimonio
sairía o xa citado herdeiro de Lantaño: Sueiro Gomes de Soutomaior (v. Suso
Vila, 2010).
Torre de Calogo en Vilanova de Arousa
O preito Tabera-Fonseca de 1526, dá conta do derrocamento da meirande parte
dos castelos galegos durante 1467-68 e da súa reedificación cara a 1470, polo
que podemos pensar que tamén sería reedificada a Torre de San Sadurniño nesas
datas. Unha moldura conservada na parte alta da cara oeste da Torre, cunha
característica decoración do gótico mariñeiro arousán, as bolas, e que se
repite na igrexa de Sta Mariña, tamén iniciada por estas datas, permítenos pensar que o que hoxe conservamos
debeuse de facer nesta época, os anos finais do s. XV. Por estes anos o señorío
de Santo Tomé do mar pasara a María de Ulloa, irmá do Conde de Monterrei. María
casara sendo moi nova, con Álvaro Paes (III) de Soutomaior, do que enviúva en
1468, quedando entón como señora de Cambados. Pensa Suso Vila que María aporta
como dote a este matrimonio a metade da vila e porto de Cambados e Álvaro
aportaría como arras a outra metade (que incluiría Santo Tomé). Consérvase o
documento recollido por López Ferreiro da partición da vila cambadesa entre a
casa de Soutomaior e a de Ulloa en 1421. Segundo esta partición, entre outras
cousas o lugar de Sta Mariña de Dozo e metade do porto de Cambados quedaría
para a familia de Ulloa e pola contra a fregresía de S. Tomé e de San Lorenzo
de Nogueira así como a outra metade do porto de Cambados para os Soutomaior.
“Iten mais poemos con esta dita
partizon o lugar de santa Mariña dozo con apertenenzas según pertenece a o
mosteyro desde la fonte como corre o rrego que vay para cambados e corre asta o
mar eesto non sentenda,o que pertenece a freguesia de santa Mariña. Item poemos
mais con esta dita partizon a metad do porto de Cambados como bbay polo dito
rego asopee aparte onde mora Roy Fernandez e Alonso de mouran e con a casa noba
que faz Fernan Alvariño=e esta partizon baa asta la fonte de Cambados=
Iten poemos en esta partizon a
feligresía de s. tomé e de san Lorenzo de nogueyra(…) Iten lo poemos mais a
mita do porto de Cambados como bay o rego da fonte de Cambados a sopee a tomar
da mau direyta cando entre o lugar aparte a onde mora martin tacon e Ruy da
fonte con o lugar das cortes con todas las eredades e viñas e monte como bay
desde la fonte de Cambados según corre o rigueiro fasta o mar e fasta fefiñans
a onde se parte a eredad do mosteyro da eredad de Santiago, e aquel á quen
ficar esta partizon que pissa facer viñas e casas sin embargo de outro sivir
que lle cumpre”.
Dado que parece claro que a decisión de construír a igrexa de Sta Mariña
foi de María de Ulloa tal como asegura Jerónimo del Hoyo (v. tamén Julio
González Montañés, http://www.santamarinadozo.tk/ ), ben pudo ser ela tamén a
que reconstruíu a Torre. A existencia desa moldura da que falamos, que repite
os mesmos motivos decorativos que os de Sta Mariña abunda nesta idea.
Parte superior do muro oeste da Torre de S. Sadurniño
Torre da Igrexa de Sta Mariña
- Como era a fortaleza de S. Sadurniño?
O mapa do que xa falamos e a análise dos restos conservados pode darnos
unha idea. Segundo o mapa a fortaleza estaba amurallada, remataba en merlóns
(“almenas”), tiña tres andares e unha cheminea. Anexa á torre e dentro da cerca
da muralla existía unha ermida da que fala Jerónimo del Hoyo, adicada a S.
Sadurniño e San Tomé, (posteriormente tamén á Virxe). Caamaño Bournacell
comenta que esas imaxes atópanse na igrexa da Valvanera. Nada saben as monxas
do asilo, ao que pertence hoxe esta capela, da imaxe de S. Sadurniño, pero si
conservan unha de Sto Tomé da que non podemos asegurar a antigüidade nin que proceda da antiga ermida. Pola súa parte Xaquín Sánchez Peña di: “al lado de la torre había una capilla donde
se veneraba la imagen de Nuestra Señora, esta imagen estaba en un hórreo de D.
Joaquín Rodríguez”. Tamén dá conta
da existencia desta ermida o testamento de Sueiro Gomes de Soutomaior (1485)
que recolleu López Ferreiro. É un fermoso texto de cando os nobres galegos
falaban na nosa lingua:
“Item mando a las iglesias de San
Juan de Vaion e de Santa Maria de Paradela e de san fies de Loys e santa maria
digna de Santa Comba de Rianjo he ermida de Santome do mar casa un das dictas
yglesias en descargo do que dellas goze y [xxx] un marco de plata para ajuda de
fazer cada un seu caliz de plata e que os den aos procuradores de cada un das
ditas yglesias e hermidas”.
Nos restos da torre actual non hai merlóns, as pedras ensartadas nos muros,
onde irían apoiadas as trabes do edificio si dan idea de que había tres andares
e si se conserva en bastante bo estado unha fermosa cheminea. Nada queda á
vista nin da ermida nin da muralla, pero temos oído falar de escavacións
arqueolóxicas realizadas nas que si aparecían algún restos. Nun futuro próximo,
se a crise o permite, a riqueza histórica deste lugar aconsellaría realizar
novas escavacións.
Cheminea da Torre de San Sadurniño
- Que pasou despois?
Cara finais da idade moderna as ameazas de ataques de piratas ou de loitas
nobiliares desaparecen e a función defensiva da Torre perdeu importancia.
Sánchez Peña comenta que o maremoto de Lisboa de 1755 causoulle moitos danos. O
abandono, o tempo e a reutilización das pedras da fortaleza para facer o peirao
de S. Tomé e probablemente algunhas casas de veciños fixeron o resto. Por sorte
algo conservamos e hoxe a Torre ergueita e fachendosa coma un mascarón de proa dun
barco desafía ao “vento mareiro”, nun dos lugares máis fermosos de Cambados e
de toda a Ría de Arousa.
BIBLIOGRAFÍA:
CAAMAÑO BOURNACELL, J.
(1933), Cambados a la luz de la historia.
DEL HOYO, J. (1607), Memorias del Arzobispado de Santiago.
IZQUIERDO DÍAZ, J.S.
(2009), Os vikingos en Galicia, ed.
Lóstrego, Santiago.
LÓPEZ FERREIRO, A.
(1899), Historia de la Santa A. M.
Iglesia de Santiago de Compostela, imprenta del Seminario Conciliar
Central, Santiago.
SÁNCHEZ PEÑA, X.
(1927), Historia de Cambados, inédito.
VILA, S. (2010), A casa de Soutomaior (1147-1532). Ed.
Toxosoutos, Noia.
VVAA (2005), Cambados cen anos de historia a través da
fotografía, edita IES Francisco Asorey, Cambados.
As miñas colaboradoras que entre torre e torre tiveron tempo para un chapuzón, grazas.
Ningún comentario:
Publicar un comentario